وبگاه فرهنگی اجتماعی آوا

پایگاه آوا؛پایگاه فرهنگی اجتماعی مسعود یعقوبی ((کردستان- دیواندره))

پایگاه آوا؛پایگاه فرهنگی اجتماعی مسعود یعقوبی ((کردستان- دیواندره))

چگونگی کیفیت بخشی آموزش قرآن

يكشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۲۸ ب.ظ

مقدمه: آموزش و فراگیری روخوانی و روانخوانی قرآن کریم و عنایت خاص به این امر خیلی مهم همیشه مد نظر اکثر معلمین و مدرسین بوده و روانخوانی قرآن کریم بعنوان اولین مدخل آشنایی مقدماتی و انس با این کتاب انسان ساز تا بهرمندی کلان و وسیع از دریای ژرف معارف همواره مورد توجه خاص و عام بوده است .در ابتدا باید به این موضوع اشاره نماییم که مشکل اصلی اکثر دانش آموزان و قرآن آموزان عزیز در بحث شناسایی و خواندن کلمات و آشنایی با قواعد آن نسیت بلکه عامل مهم عدم مهارت کافی در ترکیب خوانی حروف کلمات و ترکیب خوانی کلمات یک جمله می باشد و برای دست یابی به روش درست خواندن فقط تکرار و تمرین مدام می باشد، و در این خلاصه کار سعی بر این شده که روش درست و صحیح ارائه تا رضایت بیشتر و بهتری را در کلاس وامر آموزش داشته و امید است بهره مندی و روش مناسبی در نظر تا بتوانیم در این راه پر ارزش موفق باشیم .  

    

1-     روانخوانی: در این بحث با استفاده از سیستم و تجهیزات الکترونیکی و ملزومات آموزشی از جمله (نوارهای آموزشی و استفاده از نرم افزارهای قاریان خوش صوت  ) و هم خوانی و توجه به رو خوانی و روانخوانی توسط دستگاه های پخش، صوت مربوطه انجام می شود.

2-     یک جلسه تدریس و دو جلسه پرسش روانخوانی انجام می شود.البته درسهایی که سنگین تر می باشند در دو جلسه تدریس و تمرین برگزار می شود.

روانخوانی با استفاده از کتاب سی جزء و رسم خط کتابهای غیر درسی در جهت تقویت مهارت خواندن دانش آموز انجام می گیرد.

3-     ارزشیابی : در ابتدا از فصل اول روانخوانی و در ادامه از پیامهای آموزش داده و یاد گیری تفسیر و تمرینات کتاب و معنی قرآن ارزشیابی کلی انجام می شود و در مقابل از آنجایی که تشویق یکی از عوامل مهم در رشد و یادگیری است  دانش آموزانی که در تمرینات و مسابقات کلاس بهترین نتیجه را ارائه نمایند و یا نسبت به فعالیت سابق خود تحرک و جدیت بیشتری نشان دهند تشویق می شوند از جمله تشویق آنی و تشویق فیزیکی و در نهایت کارت تشویقی دریافت و بعنوان ممتاز قرآنی به مدیر مربوطه معرفی می شوند.

4-     تشویق به حفظ و روانخوانی قرآن به طور مستمرانجام  و هر شب کار در منزل با بزرگترها پیشنهاد و مورد توجه و تأیید قرار می گیرد.

5-     تمرینات که در منزل انجام شده با استفاده از بررسی نفر به نفر و یا بصورت گروهی  بررسی و رفع اشکال می گردد.

6-     پیامهای قرآنی با نوبت فردی و گروهی توسط دانش آموز نوشته و طراحی می شود ،و در کلاس در محل های مناسب از جمله تابلوی اعلانات  نصب می گردد و هر روز کلاس با خواندن پیام قرآن و معنی آن آغاز می گردد./

                                                                                                     نویسنده: مسعود یعقوبی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۶
مسعود یعقوبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی