چگونگی کیفیت بخشی آموزش قرآن
مقدمه: آموزش و فراگیری روخوانی و روانخوانی قرآن کریم و
عنایت خاص به این امر خیلی مهم همیشه مد نظر اکثر معلمین و مدرسین بوده و
روانخوانی قرآن کریم بعنوان اولین مدخل آشنایی مقدماتی و انس با این کتاب انسان
ساز تا بهرمندی کلان و وسیع از دریای ژرف معارف همواره مورد توجه خاص و عام بوده
است .در ابتدا باید به این موضوع اشاره نماییم که مشکل اصلی اکثر دانش آموزان و
قرآن آموزان عزیز در بحث شناسایی و خواندن کلمات و آشنایی با قواعد آن نسیت بلکه
عامل مهم عدم مهارت کافی در ترکیب خوانی حروف کلمات و ترکیب خوانی کلمات یک جمله
می باشد و برای دست یابی به روش درست خواندن فقط تکرار و تمرین مدام می باشد، و در
این خلاصه کار سعی بر این شده که روش درست و صحیح ارائه تا رضایت بیشتر و بهتری را
در کلاس وامر آموزش داشته و امید است بهره مندی و روش مناسبی در نظر تا بتوانیم در این راه پر
ارزش موفق باشیم .
1-
روانخوانی: در این بحث با
استفاده از سیستم و تجهیزات الکترونیکی و ملزومات آموزشی از جمله (نوارهای آموزشی و استفاده از نرم افزارهای قاریان خوش صوت ) و هم خوانی و توجه به رو خوانی و روانخوانی
توسط دستگاه های پخش، صوت مربوطه انجام می شود. 2-
یک جلسه تدریس و دو جلسه پرسش
روانخوانی انجام می شود.البته درسهایی که سنگین تر می باشند در دو جلسه تدریس و
تمرین برگزار می شود. روانخوانی با استفاده از کتاب
سی جزء و رسم خط کتابهای غیر درسی در جهت تقویت مهارت خواندن دانش آموز انجام می
گیرد. 3-
ارزشیابی : در ابتدا از فصل اول
روانخوانی و در ادامه از پیامهای آموزش داده و یاد گیری تفسیر و تمرینات کتاب و
معنی قرآن ارزشیابی کلی انجام می شود و در مقابل از آنجایی که تشویق یکی از عوامل
مهم در رشد و یادگیری است دانش آموزانی که
در تمرینات و مسابقات کلاس بهترین نتیجه را ارائه نمایند و یا نسبت به فعالیت سابق
خود تحرک و جدیت بیشتری نشان دهند تشویق می شوند از جمله تشویق آنی و تشویق فیزیکی
و در نهایت کارت تشویقی دریافت و بعنوان ممتاز قرآنی به مدیر مربوطه معرفی می
شوند. 4-
تشویق به حفظ و روانخوانی قرآن
به طور مستمرانجام و هر شب کار در منزل با
بزرگترها پیشنهاد و مورد توجه و تأیید قرار می گیرد. 5-
تمرینات که در منزل انجام شده
با استفاده از بررسی نفر به نفر و یا بصورت گروهی بررسی و رفع اشکال می گردد. 6-
پیامهای قرآنی با نوبت فردی و
گروهی توسط دانش آموز نوشته و طراحی می شود ،و در کلاس در محل های مناسب از جمله
تابلوی اعلانات نصب می گردد و هر روز کلاس
با خواندن پیام قرآن و معنی آن آغاز می گردد./