30 اصل مهم مدیر موفق در اداره امور سازمان
پنجشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۶:۱۸ ب.ظ
کسب موفقیت در عرصه های مختلف کار،زندگی و تحصیل همواره در زمره آرزوها و خواسته های هر فرد قرار داشته و انسانها دوست دارند که همیشه سر بلند و موفق باشند و لذت نتایج مثبت حاصل از کار و تلاش خود را بچشند.
مدیران در سطوح مختلف ، مایل هستند که زیر دستان و مجموعه تحت نظر خود را طوری هدایت و رهبری کنند که همواره نتایج مطلوب و مثبتی از کارهای آنان حاصل شود تا آنها در مقابل مقامات بالاتر سر بلند و سرافراز باشند.
حال اگر مدیریت در سطوح مختلف سلسله مراتب سازمانی ، مجهز به علم و دانش و نکات ظریف مدیریتی نباشد چه بسا علاو بر وارد آوردن زیان بر پیکره روانی و شخصیتی خود سازمان و کارکنان آن را نیز دچار آسیب های جدی می نماید . بنابراین بر خود لازم دانستم که چند توصیه بر اساس تجربه و موضوعات علمی در اصول مدیریت به مدیران تفکر گرا عرض نمایم امید است که هر چند مطالب شاید ناقص باشد اما مورد توجه قرار گیرد./.
1- از کارکنانی که تمایل به مقرب گرایی دارند دوری و خود ازهمشهری گرای دوری نمایید./.
2- به نظرات و عقاید زیر دستان احترام بگذارید./.
3- در اعلام دستورات سلسله مراتب را رعایت نمائید و به طور مستقیم به کارکنان تحت امر دستور ندهید.در این صورت مسئوول واسطه میان شما و کارمندان ، از جریان امور بی خبر شده و با عث تضعیف او می شوید./.
4- برای شخصیت زیر دستان خود احترام قائل شویدو نشان دهید که به آنها اطمینان و اعتماد دارید./.
5- استعدادها را شکوفا و برای رشد و تعالی پرسنل تحت امر خود شرایط را فراهم نمایید ./.
6- در مراسم شادی و غم زیر دستان حتی المکان شرکت کنید و با رعایت حریم شخصی، خود را جزیی از پیکره کاری و زندگی آنان بدانید./.
7- در هنگام عصبانیت هرگز تصمیم نگیرید و از قضاوت عجولانه پرهیز کنید ./.
8-به آراستگی و زیبایی محیط و حفظ بهداشت و ایمنی کار اهمیت دهید./.
9- قاطعیت و جدیت( اما با مهربانی) داشته باشید./.
10- زیاد با کارکنان زیر دست خود جرو بحث نکنید و اگر می بینید کارمندی آموزش پذیری ضعیفی دارد از راه دیگری برای اصلاح او وارد شوید./.
11- یک مدیر خوب باید یک روانشناس خوب و یک پدر منطقی باشد./.
12- به فناوری روز اهمیت بدهید و از طرح و ایده های جدید روز استقبال کنید
13- مدیریتی شفاف داشته باشیدو بگذارید کارکنان شما را ببیند و چهره شما برای کارکنان جدید نباشد./.
14- تشویق و تنبیه بموقع را داشته باشید و از افراط و تفریط دوری کنید./.
15- در دادن دستورات شرایط روحی و قدرت جسمی و فکری زیر دستان خود را بشناسید و هر کاری را به هر کسی ندهید./.
16- سرکشی و نظارت بر کار قسمتها را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا نسبت به کار قسمتها بیگانه نباشید./.
17- سعی کنید که صورت و چهره گرفته نداشته باشید تا دیگران از نگاه به شما احساس خستگی نکنند./.
18- وقت شناس بوده و خود را زیا د به محیط اتاق و دفتر خود وابسته نکنید./.
19- سعی کنید میان خواسته های کارکنان و اداره تعادل برقرار کنید تا اینکه زیردستان از کارکردن در اداره خسته نشوند./.
20- از مخالفت دیگران در مقابل حرفها و نظرات خود نترسید./.
21- قطعا" همه کارکنان از شما راضی نخواهند و همه شما را دوست ندارند سعی کنید تعادل و رضایت خداوند را در نظر داشته باشید./.
22- عده ای از افراد به کم کاری و غلط کاری عادت دارند در انجام تغییر و تحول دقت و مواظب باشید./.
23- اگر به پست جدیدی منصوب شدید سعی کنید فرهنگ محیط جدید را در نظر بگیرید./.
24- یک مدیر خوب مدیری است که خوب حرف بزند و خوب گوش دهد./.
25- کارکنان به تعبیری ابزار شما هستند سعی کنید از ابزار به خوبی استفاده و چیدمان خوبی را انجام دهید./.
26- به تفویض اختیارات اهمیت دهید و انجام همه کارها را به خود منحصر نسازید./.
27- تنها به حضور فیزیکی افراد بها ندهید بلکه ایده ها و نظرات و لیاقت افراد را هم در نظر هم بگیرید./.
29- از وقت خود و پرسنل همانند طلا استفاده کنید./.
30- سعی کنید کلمات و حرفهای شما همانند طلا باشد و تا حد امکان در چیدمان طلا دقت کنید./
نویسنده : مسعود یعقوبی
کارشناس مدیریت
۹۳/۰۹/۱۳