وبگاه فرهنگی اجتماعی آوا

پایگاه آوا؛پایگاه فرهنگی اجتماعی مسعود یعقوبی ((کردستان- دیواندره))

پایگاه آوا؛پایگاه فرهنگی اجتماعی مسعود یعقوبی ((کردستان- دیواندره))

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

                            کیفیت بخشی کلاس قرآن در مدارس

مقدمه: آموزش و فراگیری روخوانی و روانخوانی قرآن کریم و عنایت خاص به این امر خیلی مهم همیشه مد نظر اکثر معلمین و مدرسین بوده و روانخوانی قرآن کریم بعنوان اولین مدخل آشنایی مقدماتی و انس با این کتاب انسان ساز تا بهرمندی کلان و وسیع از دریای ژرف معارف همواره مورد توجه خاص و عام بوده است .در ابتدا باید به این موضوع اشاره نماییم که مشکل اصلی اکثر دانش آموزان و قرآن آموزان عزیز در بحث شناسایی و خواندن کلمات و آشنایی با قواعد آن نسیت بلکه عامل مهم عدم مهارت کافی در ترکیب خوانی حروف کلمات و ترکیب خوانی کلمات یک جمله می باشد و برای دست یابی به روش درست خواندن فقط تکرار و تمرین مدام می باشد، و در این خلاصه کار سعی بر این شده که روش درست و صحیح ارائه تا رضایت بیشتر و بهتری را در کلاس داشته و امید است بهره مندی و روش مناسبی در نظر تا بتوانیم در این راه پر ارزش موفق باشیم .                                                                                                             

1-    روانخوانی: در این بحث با استفاده از سیستم و تجهیزات الکترونیکی و ملزومات آموزشی از جمله (نوارهای آموزشی و استفاده از نرم افزارهای قاریان خوش صوت  ) و هم خوانی و توجه به رو خوانی و روانخوانی توسط دستگاه های پخش، صوت مربوطه انجام می شود.

2-   یک جلسه تدریس و دو جلسه پرسش روانخوانی انجام می شود.البته درسهایی که سنگین تر می باشند در دو جلسه تدریس و تمرین برگزار می شود.

روانخوانی با استفاده از کتاب سی جزء و رسم خط کتابهای غیر درسی در جهت تقویت مهارت خواندن دانش آموز انجام می گیرد.

3-  ارزشیابی : در ابتدا از فصل اول روانخوانی و در ادامه از پیامهای آموزش داده و یاد گیری تفسیر و تمرینات کتاب و معنی قرآن ارزشیابی کلی انجام می شود و در مقابل از آنجایی که تشویق یکی از عوامل مهم در رشد و یادگیری است  دانش آموزانی که در تمرینات و مسابقات کلاس بهترین نتیجه را ارائه نمایند و یا نسبت به فعالیت سابق خود تحرک و جدیت بیشتری نشان دهند تشویق می شوند از جمله تشویق آنی و تشویق فیزیکی و در نهایت کارت تشویقی دریافت و بعنوان ممتاز قرآنی به مدیر مربوطه معرفی می شوند.

4-  تشویق به حفظ و روانخوانی قرآن به طور مستمرانجام  و هر شب کار در منزل با بزرگترها پیشنهاد و مورد توجه و تأیید قرار می گیرد.

5-  تمرینات که در منزل انجام شده با استفاده از بررسی نفر به نفر و یا بصورت گروهی  بررسی و رفع اشکال می گردد.

6-  پیامهای قرآنی با نوبت فردی و گروهی توسط دانش آموز نوشته و طراحی می شود ،و در کلاس در محل های مناسب از جمله تابلوی اعلانات  نصب می گردد و هر روز کلاس با خواندن پیام قرآن و معنی آن آغاز می گردد./ ((مسعود یعقوبی کارشناس فرهنگی  و قرآنی  93/10/21   کردستان دیواندره))

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۴ ، ۲۰:۲۲
مسعود یعقوبی